• Home
  • Blog
  • Wetgeving vertrouwenspersoon

Wetgeving vertrouwenspersoon

Geplaatst op 01-08-2018

Gemiddeld wordt jaarlijks 16 procent van de Nederlandse beroepsbevolking geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen door collega’s of leidinggevenden. Een schrikbarend hoog percentage nietwaar? Juist om die reden hebben werkgevers een zorgplicht voor hun werknemers en zijn ze verplicht om een beleid uit te dragen om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen en tegen te gaan. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een belangrijk onderdeel hiervan. Het is namelijk prettig als een getroffen werknemer met zijn of haar problemen terecht kan bij een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf.

 Wat valt er onder ongewenst gedrag?

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. Onder gewenst gedrag op de werkvloer valt:

  • agressie en geweld
  • seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
  • pesten
  • discriminatie

Wat is een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon wordt in samenspraak met de OR aangesteld en kan zowel intern als extern zijn. Een vertrouwenspersoon is onafhankelijk en heeft een geheimhoudingsplicht. Medewerkers kunnen bij een vertrouwenspersoon terecht voor een luisterend oor, ondersteuning en advies. Maar dat is niet de enige rol die een vertrouwenspersoon kan vervullen. Een vertrouwenspersoon kan ook leidinggevenden en directies adviseren over het voorkomen van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon houdt zich voornamelijk bezig met de 3 onderstaande hoofdtaken:

  1. Opvang en begeleiding van werknemers die last hebben van ongewenste omgangsvormen
  2. Voorlichten en informeren van werknemers over de werkwijze van de vertrouwenspersoon
  3. Advies geven aan het management over het voorkomen van ongewenst gedrag

Is het aanstellen van een vertrouwenspersoon verplicht?

Maar hoe zit het met de wetgeving vertrouwenspersoon? Volgens de wet is het aanstellen van een vertrouwenspersoon niet verplicht. Wel is elke werkgever dus verplicht om aandacht te geven aan het voorkomen van ongewenst gedrag. Een organisatie moet hiervoor beleid maken. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een organisatie actief uitvoering geven aan dit beleid.

Voorkom ongewenst gedrag met een vertrouwenspersoon

Uit onderzoeken is gebleken dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon zeer effectief is in het voorkomen van ongewenste omgangsvormen. Eigenlijk zou de wetgeving vertrouwenspersoon aangepast moeten worden, zodat het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht is. Inmiddels heeft iets meer dan de helft van de bedrijven een vertrouwenspersoon aangesteld. Wij streven ernaar dat nog meer bedrijven in de toekomst een vertrouwenspersoon aanstellen. Het is namelijk bewezen dat een vertrouwenspersoon werkt in het bestrijden van ongewenste omgangsvormen en dus het voorkomen van de vervelende, persoonlijke gevolgen.

Creëer een rustige en veilige werkplek voor jouw werknemers

De vertrouwenspersonen van het Landelijk Buro Integriteit en Vertrouwenspersoon zorgen voor rust op de werkvloer. Met integriteitsplannen, maar ook met presentaties en implementaties. En door aanspreekpunt te zijn en blijven voor medewerkers. Zo wordt iedere werkplek een veilige werkplek.

Direct contact opnemen

Heeft u een vraag of een opmerking? Neem direct contact met ons op.

LBIV B.V.

Landelijk Buro Integriteit & Vertrouwenspersoon

“Gebouw Filosoof 2A”
Comeniusstraat 2A,
1817 MS Alkmaar (Alleen op afspraak)

Wij streven een landelijk dekking na met onze dienstverleners.

Tel. 085- 1307 814
E-mail: info@lbiv.nl

KvK: 77106598
BTW: NL860902687B01
LVV Lidmaatschap:  102887
LVV gecertificeerd