Seksuele intimidatie, discriminatie of pesten. Natuurlijk moet u er niet aan denken dat dit op de werkvloer gebeurt. Maar als het toch voorkomt, is het fijn om een vertrouwenspersoon te hebben. Bij deze persoon kunnen betrokkenen vertrouwelijk hun hart luchten. U kunt kiezen voor een intern of een extern vertrouwenspersoon, of een combinatie van beide. Hieronder leest u de voordelen van een extern vertrouwenspersoon.
Een intern vertrouwenspersoon aanstellen is makkelijk. U wijst gewoon een werknemer aan die dat erbij doet, bijvoorbeeld een leidinggevende. Zo heeft u geen extra kosten en kunnen uw medewerkers bij ongewenste situaties altijd bij iemand terecht. Toch?
Helaas ligt het niet zo simpel. De drempel om op een intern vertrouwenspersoon af te stappen, is namelijk hoger. Dat komt door de dubbelrol die zo’n persoon vervult. Sommige werknemers staan niet te springen om met dezelfde persoon die over functionering en ontslag gaat, een vertrouwelijk gesprek te voeren. De angst bestaat dat deze twee rollen in elkaar gaan overlopen. Zo kan een medewerker bijvoorbeeld bang zijn dat het aankaarten van pestgedrag uiteindelijk leidt tot een negatief functioneringsgesprek of zelfs ontslag.
Daarom kan het verstandig zijn om ook voor een extern vertrouwenspersoon te kiezen. De hierboven genoemde drempel om op zo’n persoon af te stappen, is lager. Bovendien kunnen de interne en externe vertrouwenspersoon elkaar dan aanvullen. Om die redenen werkt het vaak goed als bedrijven beide soorten vertrouwenspersonen hebben. Dit zijn de andere voordelen van een extern vertrouwenspersoon:
Dat een extern vertrouwenspersoon echt voordelen heeft, bleek onlangs op het nieuws. De politie opent namelijk een onafhankelijk meldpunt voor agenten die te maken hebben met seksuele intimidatie van en discriminatie door collega’s. Agenten konden al terecht bij interne vertrouwenspersonen, maar hier voelden bepaalde collega’s zich niet altijd veilig bij. Dat laat zien dat een combinatie van een intern en extern vertrouwenspersoon echt een meerwaarde heeft. Dit is een goed voorbeeld van wat bij veel meer bedrijven speelt.
Wilt u ook een extern vertrouwenspersoon inhuren? Of twijfelt u daar nog over en wilt u graag meer informatie? Aarzel dan niet om Landelijk Buro Integriteit en Vertrouwenspersoon in te schakelen. Wij vertellen u graag uitgebreid wat we voor u kunnen betekenen bij ongewenste situaties op de werkvloer en ook voor wat betreft integriteit. Zo zijn we bij een spoedgeval binnen 8 uur bij u. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Heeft u vragen? Wij staan voor u klaar.
Landelijke dekking
Landelijk Buro Integriteit & Vertrouwenspersoon
“Gebouw Filosoof 2A”
Comeniusstraat 2A,
1817 MS Alkmaar (Alleen op afspraak)
Wij streven een landelijk dekking na met onze dienstverleners.
Tel. 085- 1307 814
E-mail: info@lbiv.nl
KvK: 77106598
BTW: NL860902687B01
LVV Lidmaatschap: 102887
LVV gecertificeerd