• Home
  • Blog
  • Wanneer is een vertrouwenspersoon verplicht?

Wanneer is een vertrouwenspersoon verplicht?

Geplaatst op 13-12-2018

In grotere bedrijven waar veel werknemers werken, ontstaan er soms problemen. Denk hierbij aan ongewenst gedrag, zoals discriminatie, agressie en geweld of seksuele intimidatie of andere intimiteiten. Dit komt ook wel eens voor bij kleinere bedrijven. Het is dan verstandig om een vertrouwenspersoon in te schakelen. Vaak komt daarbij ook de vraag naar boven of een vertrouwenspersoon verplicht is. In dit blog leest u alles wat u moet weten over of een vertrouwenspersoon verplicht is.

 

Werknemers beschermen

Het is niet verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen voor uw bedrijf. Wel is het zo dat een bedrijf verplicht is werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Ook moet een werkgever zijn of haar werknemers een veilige werkomgeving bieden. Waarom? Om gezondheidsklachten te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan klachten zoals slaapstoornissen en angstgevoelens. Deze klachten kunnen uiteindelijk leiden tot een langdurig zieke werknemer. Om dit te voorkomen, moeten bedrijven hiervoor een beleid opstellen en uitvoeren. Een vertrouwenspersoon kan in zo’n beleid een belangrijke rol spelen.

 

Waarom een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon voor uw werknemers is geen overbodige luxe en een vertrouwenspersoon verplicht maken ook niet. Wanneer er namelijk sprake is van ongewenst gedrag, is het voor werknemers belangrijk om iemand in vertrouwen te nemen. Er kan dan zo snel mogelijk naar een oplossing worden gezocht. Als een medewerker niet bij zo’n vertrouwenspersoon terecht kan en zich niet gehoord voelt, zal deze medewerker zich uiteindelijk ergens anders uitlaten over zijn of haar problemen. Bijvoorbeeld in de publiciteit, wat voor grote imagoschade zorgt. Een vertrouwenspersoon is dus niet alleen belangrijk voor de medewerkers, maar ook voor het bedrijf zelf.

Waarom een vertrouwenspersoon verplicht maken?

Een vertrouwenspersoon verplicht maken voor bedrijven is een goed idee. Vooral nu er steeds meer behoefte aan is. Denk bijvoorbeeld aan de #metoo periode, waarin iedereen intimidatie op de werkvloer bekend maakte. Onder andere door deze gebeurtenis zijn steeds meer mensen voor het verplichten van een vertrouwenspersoon op de werkvloer.  Afhankelijk van het personeelsbestand, kan er ook gekozen worden voor meerdere vertrouwenspersonen, zoals iemand van het andere geslacht, een andere afkomst of een extern vertrouwenspersoon. De medewerker kan dan naar iemand toe, waarbij hij of zij zich het meest comfortabel voelt.

Voordelen van een extern vertrouwenspersoon

Een externe vertrouwenspersoon werkt over het algemeen beter dan een intern vertrouwenspersoon. Waarom? Omdat een externe partij onafhankelijk is en dat zorgt voor objectiviteit. Mensen vertrouwen nou eenmaal sneller een externe vertrouwenspersoon. En bij meer vertrouwen vertelt de medewerker sneller het complete verhaal, er wordt dus niks achter gehouden. Op die manier kan er sneller een oplossing gevonden worden voor het probleem. Een extern vertrouwenspersoon helpt ook met het opzetten van een beter integriteitsbeleid, zodat de prettige werksfeer en veilige werkomgeving gegarandeerd blijven.

Gecertificeerde externe vertrouwenspersoon van LBIV

De vertrouwenspersonen van LBIV zijn, naast het benodigde diploma, allemaal gecertificeerd. Niet iedere vertrouwenspersoon heeft zo een certificering. Er moeten hiervoor extra stappen worden ondernomen, zoals PE punten halen en verschillende workshops bijwonen. Dit gebeurt via de Landelijk vereniging Vertrouwenspersoon. Wanneer deze stappen correct zijn afgerond, voldoet de vertrouwenspersoon aan alle eisen en wordt geregistreerd in het CRP, Certification & Registration of Professionals. Om te checken of de vertrouwenspersoon aan alle eisen blijft voldoen, wordt er eens in de paar jaar gekeken naar de betrokkenheid van de vertrouwenspersoon en naar de behaalde punten. Worden er nog steeds aan alle eisen voldaan? Dan wordt het certificaat verlengd.

Wilt u uw medewerkers op hun gemak laten voelen en zorgen dat zij bij iemand terecht kunnen die zij volledig kunnen vertrouwen? Dan is een professionele, externe vertrouwenspersoon van LBIV de oplossing. Neem gerust contact met ons op en wij helpen u verder bij vragen of problemen. Voor spoedzaken zijn wij binnen 8 uur aanwezig voor een oplossing.

Contact

Heeft u vragen? Wij staan voor u klaar.

  • Landelijke dekking

  • Gekwalificeerde Externe Vertrouwenspersonen
  • Specialist Integriteitsonderzoeken op thema Ongewenste Omgangsvormen
  • Advies werk ongewenste omgangsvormen
LBIV B.V.

Landelijk Buro Integriteit & Vertrouwenspersoon

Robijnstraat 78,
1812 RB Alkmaar (Alleen op afspraak)

Wij streven een landelijk dekking na met onze dienstverleners.

Tel. 085- 1307 814
E-mail: info@lbiv.nl

KvK: 77106598
BTW: NL860902687B01
LVV Lidmaatschap:  102887
LVV gecertificeerd